Breisteken opzetten

Onder opzetten wordt het vormen van de eerste rij breisteken op een breinaald verstaan. Er zijn meedere manieren van opzetten, die elk een ander effect geven aan de opzetrand. Beginners kunnen uit de volgende twee manieren de meest eenvoudige kiezen.
De twee manieren om steken op te zetten zijn: Steken opzetten met de duim en breiend steken opzetten.

Voor het opzetten met de duim is slechts één breinaald nodig. De opzetdraad moet tenminste driemaal zo lang zijn als de breedte van het breiwerk. Leg de draad tussen wijsvinger en middelvinger van de linkerhand, achter de wijsvinger, tussen de duim om de duim heen. Houd de opzetdraad met de pink strak. Steek de naald van voor naar achter door de lus bij de duim heen. Laat de steek op de naald glijden. Neem de naald in de rechterhand. De opzetdraad wordt vastgehouden door de laatste drie vingers van de linker hand.

Onderstaand stappenplan voor steken opzetten met de duim. Volg de vier stappen!

Breisteken opzetten met duim stap1
Stap 1: Sla de opzetdraad van links naar rechts om de duim van de linkerhand, dichtbij de punt van de linkernaald.

Steken opzetten met duim stap2
Stap 2: Steek de breinaald van voor naar achteren in de lus om de duim.
Breisteken opzetten met duim stap 3
Stap 3: Sla de draad van de bol om de naald, terwijl deze onder de naald doorloopt. Trek de draad door de lus van de duim.
Breisteken opzetten met duim stap 4
Stap 4: Haal de duim uit de lus en trek aan de linkerdraad om de steek aan te trekken. Herhaal deze handelingen totdat het gewenste aantal steken op de breinaald staat.


Bekijk ook andere Adviesplaats sites:
Random tip:
Vierkleurig schelpmotief

Copyright © Ventura Connect Group BV 2018

Algemene voorwaarden - Disclaimer

Adviesplaats.nl
Het antwoord op al uw vragen
Breien