Breimaterialen

Breien wordt een stuk eenvoudiger, als men de juiste hulpmiddelen gebruikt. Breinaalden zijn natuurlijk onontbeerlijk voor het breien. Er bestaan drie soorten breinaalden:

  • breinaalden met knop
  • breinaalden zonder knop
  • rondbreinaalden
Alle breinaalden zijn verkrijgbaar in lange en korte uitvoeringen en in verschillende dikten. Voor kinderen bestaan er speciale breinaalden met een lengte van 15 cm. Normale breinaalden hebben een lengte van 25 cm, heel dikke naalden van 38 cm. Pas de dikte van de breinaald altijd aan het soort garen aan en de lengte van een breinaald aan de grootte van het breiwerk.

Breinaalden met knop hebben aan één kant een punt. Het knopje zorgt ervoor dat de steken er niet kunnen afvallen. Meestal staat het nummer, dat de dikte van de naald aangeeft, op de knop. Naalden zonder knop worden geleverd per stel van vier of vijf. Deze naalden worden gebruikt om mee rond te breien, zoals nodig kan zijn bij het breien van sokken of bij het vormen van een halsboord.
Rondbreinaalden lijken op normale breinaalden, maar zijn verbonden door een nylondraad.

Kabelnaalden zijn korte naalden met twee punten, zodat kabelsteken makkelijk gekruist kunnen worden.

Naaldenmeter en toerentellers.
Naalden zonder knop zijn niet gemerkt met een nummer. Het is daarom handig een naaldenmeter te hebben om het nummer te bepalen.


Breimaterialen


Naaldenmeter en toerenteller.
Naalden zonder knop zijn niet gemerkt met een nummer. Het daarom handig een naaldenmeter te hebben om het nummer te bepalen. Toerentellers kunnen een enorme hulp zijn. Een toerenteller, mits goed toegepast, maakt vergissingen onmogelijk. Men weet altijd hoever men in het breipatroon is gevorderd.

Stekenhouder.
Stekenhouders zijn handig om steken op te zetten, die later gebreid moeten worden. Het is een onmisbaar artikel voor iedereen die breit.

Wolnaalden.
Wolnaalden zijn nodig voor de afwerking en hebben een stompe punt. Een naald met een scherpe punt kan de draden splitsen en dit maakt de naden onregelmatig.



Bekijk ook andere Adviesplaats sites:
Random tip:
Vierkleurig schelpmotief

Copyright © Ventura Connect Group BV 2018

Algemene voorwaarden - Disclaimer

Adviesplaats.nl
Het antwoord op al uw vragen
Breien